نکاتی در مورد خشک کردن و نگهداری از حوله حمام

حوله‌ و وسایل حمام ازجمله وسایل شخصی است که هر فردی باید در مراقبت از آن‌ها کوشا باشد. چند سالی است که حمام‌ها به خشک‌کن‌های درون حمام مجهز شده‌اند و رسم قدیمی آویزان کردن حوله‌ها رو به آفتاب و هوای آزاد تقریباً فراموش‌شده است. دلیل دیگر این کار، توسعه‌ی شهرنشینی وزندگی آپارتمانی است. حوله وسیله‌ای است که شما غالباً از آن برای جذب رطوبت بدنتان بعد از استحمام یا بعد از استخر استفاده می‌کنید. بدیهی است که این وسیله شخصی بوده و استفاده مشترک از آن به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود. رطوبت موجود در حوله‌ و بدن خود شما، در ترکیب با یکدیگر می‌تواند یک محیط مناسب برای رشد، قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها را آماده کند. زمانی که حوله را به تنتان می‌کشید، قارچ‌های بدن شما که به‌صورت همزیستی مسالمت‌آمیز روی پوست شما قرار دارند، روی حوله کشیده می‌شوند و جذب حوله می‌شوند. بر اساس نظر متخصصان پوست و بیماری‌های قارچی، اگر لباس یا حوله برای طولانی‌مدت در محیط گرم و مرطوب حمام بماند، احتمال رشد قارچ روی آن زیاد است اما قارچ‌ها در حالت طبیعی همزیست هستند و روی پوست همه‌ی آدم‌ها وجود دارند و به‌سادگی باعث ابتلا به بیماری‌های پوستی یا تناسلی نمی‌شوند. در شرایط مساعد، مثلاً وقتی پوست در معرض گرما یا رطوبت بیش‌ازحد قرار می‌گیرد، این قارچ‌ها که جزو نرمال بدن محسوب می‌شوند، بیماری‌زا می‌شوند. در ادامه همراه باشید تا در مورد نحوه‌ی بهداشتی نگهداری از حوله‌ها آشنا شوید.

 

حوله خیس زیستگاه انگل ها

از عوامل بیماری‌زایی که در حوله‌ها می‌تواند وجود داشته باشند و از شخصی به شخص دیگر منتقل شود موارد زیر است:

قارچ‌ها: شایع‌ترین آن‌ها عبارت است از تیناورسیکالر و قارچ تریکوفیتونا که باعث ایجاد بیماری‌های قارچی پوستی می‌شوند.

انگل‌ها: شامل شپش معمولی که به‌راحتی به‌وسیله‌ی حوله از فرد آلوده به افراد سالم منتقل می‌شوند. البته محیط زندگی شپش باید گرم باشد بنابراین این انگل بیش از چند ساعت روی حوله باقی نمی‌ماند. انگل گال نیز از طریق حوله منتقل می‌شود و افراد را آلوده می‌کند. 

میکروب‌ها: عوامل میکروبی مانند استافیلوکوک‌ها و استرپتوکوک‌ها و... که باعث ایجاد زردزخم، عفونت‌های دستگاه تنفسی و مشکلات دستگاه گوارش می‌شوند و سایر میکروب‌های دیگری که اگر فرد آلوده‌ای با استفاده از حوله آن را آلوده کند، به سایرین قابل‌انتقال است. به‌خصوص اینکه در تمام موارد، اگر زمانی که از حوله استفاده می‌شود زیاد باشد به همان نسبت میزان گرفتاری افراد دیگر افزایش می‌یابد. 

ویروس‌ها: ویروس‌هایی مانند ویروس آنفلوانزای فصلی و آنفلوانزای همه‌گیر، ویروس هپاتیت B و C، ویروس HIV و... که نام بردن همه آن‌ها مقدور نیست، ترشحات فرد آلوده که می‌تواند حتی ترشحات یا خونریزی از یک زخم کوچک باشد و آلوده شدن حوله به آن، می‌تواند در صورت استفاده مشترک از حوله، افراد دیگر را هم مبتلا کند. به همین دلیل است که گفته می‌شود حوله‌ی هر فرد باید مانند مسواکش شخصی باشد و نباید یک حوله برای استفاده‌ی مشترک همه اعضای حتی یک خانواده مورداستفاده قرار بگیرد.

 

حولهحوله‌ی مرطوب خانه مناسب برای رشد بیماری‌های پوستی

محیط مرطوبت زمینه‌ی مناسبی است که قارچ‌ها و میکروب‌ها در آن رشد و تکثیر شوند. میکروب‌ها پوست و وسایل مرطوب را به‌شدت می‌پسندند و در محیط‌های مرطوب و گرم می‌توانند با سرعت زیادی رشد کنند. قسمت‌هایی همانند پوستت ران، زیر بغل، انگشتان پا و دست ازجمله مکان‌هایی است که در استحمام معمولاً مرطوب باقی می‌مانند و میکروب‌های منتقل‌شده از محیط در آنجا شروع به رشد می‌کنند. زمانی که حوله به این قسمت از پوست تماس پیدا می‌کند، هر آنچه باشد را به روی خودش جذب خواهد کرد. اگر حوله مرطوب و گرم بماند، یک محیط مناسب برای گردهمایی میکروب‌ها و قارچ‌ها خواهد شد. اگر شخص دیگری از این حوله استفاده کند، این میکروب‌ها و قارچ‌ها به بدن او منتقل‌شده و باعث بیماری‌های پوستی قارچی و عفونی می‌شود. در مواردی ممکن است حوله به زخمی آلوده‌شده باشد که در این حالت اگر، فرد دیگری زخمی بر روی تن خودش داشته باشد، احتمال انتقال بیماری‌هایی همانند ایدز و هپاتیت هم وجود دارد.

 

دلیل بوی بد حوله‌های حمام در برخی موارد، چه چیزی می‌تواند باشد؟

زمانی که میکروب‌ها، قارچ‌ها در محل‌هایی همانند کشانه ران، زیر بغل و انگشتان تجمع پیدا می‌کنند، شروع به تجزیه‌ی پوست آن قسمت و چربی‌ها خواهند کرد. در اثر تجزیه‌ی مداوم چربی، بوی ناخوشایندی در این قسمت‌ها متصاعد خواهد شد. زمانی که حوله‌ی شما به رطوبت، قارچ‌ها و همچنین چربی‌های پوست آغشته شده باشد، فعالیت ذکرشده در حوله انجام خواهد شد و ضمن رشد باکتری‌ها، بوی بد هم وجود خواهد داشت.

حولهآیا این موارد فقط محدود به حوله می‌شود و سایر لباس‌ها از این قاعده مستثنا هستند؟

اگر لباس‌ها به هر علتی روی تن شما خیس شده باشند، زمانی‌که روی شوفاژ قرار می‌گیرند، به‌سرعت خشک می‌شوند و فرصت رشد و تکثیر انگل‌ها را می‌گیرد. اما زمانی که لباسی را به‌صورت مرطوب در کنار حوله‌ای که در حمام مرطوب و گرم نگه‌داری می‌شود، قرار دهید، به‌مرورزمان باکتری و قارچ‌ها در محیط روی همه لباس‌ها شروع به رشد کردن خواهند کرد و لباس هم‌مکان دیگری برای رشد آن‌ها تبدیل خواهد شد. اگرچه ممکن است این قارچ‌ها بیماری‌زا نباشند اما حضور آن‌ها می‌تواند باعث بیماری‌های دیگری روی پوست دیگران شود. زمانی که لباس آلوده روی فن، گرم‌کن قرار می‌گیرد، جریان هوا به پخش شدن هاگ و تخم‌های قارچ برای رشد در نقاط دیگر کمک می‌کند. این مورد برای کسانی که دچار بیماری‌های آسم و کلیوی هستند، مشکل‌آفرین خواهد شد.

 

حولهنظافت حوله

  • حوله وسیله‌ای شخصی است. توصیه‌شده است که حوله‌ها بعد از چند بار استفاده شسته شوند. بهترین زمان برای شستن حوله توسط خود شخص می‌تواند شناسایی شود. بهتر است که حوله‌ها جدا از همه لباس‌ها شسته شوند، افرادی که بیماری‌های پوستی دارند، زمانی که حوله‌ی آن‌ها بالباس‌های سایر افراد شسته می‌شود ممکن است بیماری از طریق شستن به سایرین منتقل شود. بنابراین سعی بر آن باید باشد که حوله‌ها جداگانه شسته شود. دمای آب برای شستن حوله‌ها می‌تواند تا ۷۷ درجه سانتی‌گراد هم بالا برود تا تمام میکروب‌ها را نابود کند.

  • حوله‌ها زمانی که استفاده می‌شوند نباید در محیط تاریک و مرطوب حمام خشک شوند، این خشک شدن شاید به‌اندازه‌ی یک روز طول بکشد و این زمان بهترین زمان برای تولید بیماری است. بر اساس اعتقاد گذشتگان، زمانی که حوله را  استفاده کردید باید در مقابل آفتاب و محیطی که هوا در آن جریان دارد قرار دهید. وجود آفتاب به خشک شدن کمک خواهد کرد و گذر هوا می‌تواند باکتری و قارچ‌ها را از روی حوله دور کنند و به خشک شدن کمک فراوانی کنند.

  • پس از خشک شدن حوله، زمانی که بوی نم آن رفته باشد، می‌توانید آن را درجایی که می‌دانید هیچ آلودگی‌ای وجود دارد نگهداریکنید. جالباسی و هرجایی که لباس‌هایتان را در آن می‌گذارید.

  • مواردی که برای حوله ذکر شد می‌تواند به تمام وسایل حمام همانند لیف هم، مربوط شود. پس از هر بار استحمام در حمام را باز بگذارید و وسایل را خشک‌کنید. اگر حمام شما با توالت‌تان یکی است، تهویه را روشن نگه دارید.

برگرفته از: بنیتا 


date_range ۱۳۹۵/۰۹/۱۵، ۰۹:۱۴:۲۴       visibility 176